Om Anna..

Meriter:

-11:a World Championships Bodybuilding, Master Women’s 13-16/11 2009, Bialystok Poland

-1:a Svenska mästerskapen i bodybuilding, damer seniorer 2009 Västerås

-1:a Svenska mästerskapen i bodybuilding, damer veteraner 2009 Västerås

– 1:a Lucia Classic Pro 2008 bodybuilding.

– 1:a Lucia Pokalen 55kg damer seniorer bodybuilding.

– 1:a bästa posör Luciapokalen 2008 bodybuilding.

– 2:a SM Svenska Mästerskapen i bodybuilding Par 2008.

– 9:a SM Svenska Mästerskapen i bodybuilding +55kg damer seniorer 2008.

– 4:a SM Svenska Mästerskapen i bodybuilding blandad viktklass damer vet. 2006.

– 3:a Lucia Pokalen -52kg damer seniorer bodybuilding 2005

– 2:a December cupen -52kg damer seniorer bodybuilding 2005

Vem är jag?
Jag heter Anna Kärnebo. Jag är född 1971. Jag har 2 barn, som numera räknas som vuxna.  I Stockholmsområdet har jag bott sedan 1990, då jag började studera. Jag är från början ifrån Ånge en liten köping norröver i närhet med det mer kända Sundsvall. Dom brukar säga att norrlänningar är lugna, vet inte om det gäller för alla, men jag stämmer garanterat efter den myten. Jag är stenbock som sägs vara tjuriga och målmedvetna vilket också stämmer bra in på min personlighet.

Bakgrund
Jag började tävla i bodybuilding 2005 efter att ha tränat seriöst i ett år. Jag har alltid varit fascinerad av muskler och sett upp till fitnessprofiler såsom Linda Ekwall och byggare så som Monica Riscoll, Lisbeth Grape och Klaudia Larson! Dessa hängivna människor som lyckas skulptera sina kroppar med målmedveten träning och strikt kosthållning fascinerade och fascinerar fortfarande mig enormt.
Att jag själv en dag skulle stå på scenen var långt ifrån mina fantasier. Men, efter en stor förändring i mitt liv, började jag träna mer intensivt. Till en början handlade det om mycket spinning, men när jag hittade bodypump blev det väldigt många pass fram tills jag insåg att bodypump flera dagar i veckan vare sig var bra eller verkligen inte fungerade! Därmed hamnade jag trevande inne på gymmet för att dela upp kroppen i olika muskelgrupper.  Snart därefter fick jag hjälp med min träning av en f.d tyngdlyftningstävlande. Det satte verkligen fart på min träning i gymmet. Jag älskade mycket snart min träning och spenderade mer och mer tid på gymmet. Nu kunde jag verkligen träna upp mina egna muskler, men även motiveras av alla andra vältränade människor!! Min förskräckta upptäckt i duschen efter en tids tränande var små knölar i armhålan. Kunde detta vara cancer?? Till min stora glädje ☺ visade sig min cancer vara en snabb muskulär utveckling! Jag hade funnit mina lats!!! Denna utveckling fortsatte och snart därefter började man undra på gymmet om jag skulle tävla? Eftersom detta var långt ifrån mina fantasier, så hade jag inte ens tänkt den tanken. Men, varför inte tänkte jag. Sagt och gjort. Jag satte upp som mål att delta på Decembercupen 2005 och eller Luciapokalen 2005 vilket skulle ge mig nästan ett års tid att förbättra mig med en mer seriös träning. Det hela gick över förväntan med den korta period som jag hunnit träna! På Decembercupen blev jag 2:a med silverpokal och på Luciapokalen blev jag 3:a och fick därmed jag ta med mig en bronspokal hem!
Detta sporrade mig verkligen att fortsätta min träning för att nå nya mål och kunna delta på fler tävlingar! Sedan dess har jag tävlat på Luciapokalen, SM och Lucia Classic Pro.
2008:s tävlingar vann jag samtliga jag deltog i. Luciapokalen -55kg seniorer bodybuilding 1:a och Lucia Classic Pro Damer blandad viktklass 1:a. Dessutom vann jag det kvinnliga ”Bästa posör” priset!

Min träning
Min träningsintensitet är olika beroende på vilken fas jag befinner mig i och hur min kropp och mitt psyke mår för tillfället. Mår jag topp så tränar jag på annars tar jag mig mellan 1-2 dagars vila i veckan. Så totalt sett blir det i regel mellan 5 och 7 styrkepass i veckan. Skillnaden mellan uppbyggnadsfas och tävlingsförberedande träning under diet är antalet konditionspass för att bränna underhudsfett. Tyngre träning och färre reps med mycket grundövningar såsom knäböj och benpressar i massor, chins och dips vid uppbyggnad. Sedan kör jag mer finputsning med lättare vikter och fler repetitioner under tävlingsförberedelse(diet).  Jag varierar kontinuerligt min träning. Jag har inget konstant schema utan kör muskelgrupp för muskelgrupp och de övningar som passar för muskelgruppen, endast fantasin sätter gränserna för vilka övningar jag kör för respektive muskelgrupp.

Min kost Jag älskar mat i alla dess former! Jag äter olika beroende på vart jag är i min träningsagenda. Under en uppbyggnadsfas(bulk) äter jag nästan allt jag vill ha!!  Näringsmässigt så ökar jag intaget av framför allt kolhydrater en hel del under just uppbyggnadsfasen. För att få en större och starkare muskel måste man överbelasta muskelns kapacitet. Då är kolhydratsenergin väldigt viktigt (raketbränsle ger raketstarka muskler!) just för att musklerna ska orka den ökade belastningen. Dessutom har kolhydraterna förmågan att stimulera insulinproduktionen.  Insulinet är det mest kraftfulla anabola(uppbyggande) ämnet i kroppen. Det gör att upptaget av aminosyror och fettsyror ökar i kroppens alla celler! Eftersom även upptaget av fettsyrorna ökar så måste man dock vara lite försiktigt med kolhydraterna för att man inte ska få en alltför stor procent kroppsfett. Framför allt är det viktigt att man äter rätt sorts kolhydrater vid rätt tillfälle. Långsamma i allmänhet och snabba direkt efter träning och under längre träningspass. Under min diet, gör jag precis tvärtom, dvs. jag minskar intaget av kolhydraterna, men ökar istället protein intaget och ersätter kolhydraterna med grönsaker och då framför allt broccoli, då dessa innehåller en liten mängd kolhydrater. Jag äter minimalt med fett, förutom det fett som finns naturligt i bl.a. lax och nötter.

Framtidsplaner, ambitioner och målsättningar Efter att ha tävlat i bodybuilding sedan 2005 är mitt nuvarande mål att svarva till min kropp för att placera mig bättre på nästkommande SM år(2009). Dessutom är jag enormt sugen och har ambitionen att tävla mer internationellt, fokus just nu ligger på VM i Italien oktober 2009.

Marknadsföring/Vad jag kan göra för Ert företag Framtidspotential finns det verkligen för mig då jag har ett seriöst, genuint intresse och en stark målsättning att nå den absoluta eliten! Mitt engagemang för träningen är professionell ”ända ut i fingertopparna” har jag bestämt mig för en sak så kämpar jag tills jag når målet.
Målsättningen och planeringen för 2009 är att delta på VM och SM i mitt livs form! Då jag mer än gärna representerar Ert företag och produkter. För att nå fram till en toppform marknadsför jag gärna Era produkter, då jag tror att jag lättare når mina målsättningar med Era högkvalitativa och effektiva produkter/kosttillskott!
Jag har ett stort kontaktnät att marknadsföra Era produkter då jag under 2009 kommer träna på ett flertal gymanläggningar varav två stora gymkedjor och två mindre gym.
Jag kommer även att starta min privata hemsida & blogg för att aktivt marknadsföra eventuell sponsring. Jag kommer även att aktivt delta i diverse träningsforum.
På återhörande!

Bästa hälsningar Anna Kärnebo

2 thoughts on “Om Anna..

  1. Anna,
    I apologies for writing in English.
    You look fantastic! Are you going to be in Como Italy for the Worlds?
    My wife and I run a web company that features female bodybuilding here in NYC called Awefilms.com. We have been on line since 1998 and has featured almost every big name in female bodybuilding.
    Are you available for a paid video shoot?
    We have camera men in Amsterdam and in Essen Germany.
    Thank you,
    Steve Scibelli
    Awefilms.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s